Életmódváltás = ne egyél cukrot, ne egyél lisztet, járj le a terembe, szedj zsírégetőt – a csapból is ezek a szlogenek folynak.

Célérés

Nagyon egyszerű modell, melyet nagyon nem egyszerű mégsem hosszú távon tartani. Gyakori, hogy nagy lendülettel kezd valaki a változtatásba, egy hatalmas bevásárlással indít, mellé egy edzőterem bérlettel. Aztán az első héten lelkesen jár edzeni, issza a fehérje turmixot, eszi a salátát. Az első bakik, hibák gyakran az első hétvégével kezdődnek, buli a barátokkal, családi ebéd – hozzátartozók, akik kinevetnek, mert nem kóstolod meg ezt a kis sütit, megjegyzések, mert kihagyod a csülökpörköltet nokedlivel… Gyakori, hogy a harmadik hét végére már csak romjai maradnak a nagy elhatározásnak, és előfordul az is, hogy valaki több kilóval zárja a próbálkozást, mint ahogy elkezdte.

Pszichológusként azt gondolom nagyon fontos, hogy a saját lelki működésünkhöz passzoló, valamint az életformánkba leginkább illeszthető, reális célt tűzzük ki.

Nagyon nagy egyéni különbségek jellemeznek minket ebben a tekintetben. Van, aki rövid célokért tud erősen hajtani, és van, aki hosszú távon tud küzdeni, viszonylag erős monotónia tűréssel, de kisebb lendülettel. Első esetben érdemes a hosszú távú célt tisztán látható, könnyebben elérhető rövid alcélokra bontani, második esetben pedig valami olyan kicsi változással kell kezdeni, ami mindennap tartható.

Az élet egyéb területein korábban elért célok, sikerek lelki folyamatai, megküzdési eszközei és tapasztalatai nagyon hasznos segítség abban, hogy olyan célt tűzzünk magunk elé, ami reálisan elérhető.

Hogy olyan változásokat eszközöljünk, ami a saját pszichés működésünkhöz illeszkedik, ezért hosszú távon is tartható. A reális célkitűzés és a hosszú távú siker alapja, hogy ismerjük és értsük saját lelki működésünket.

Sokszor ezen a nulladik pillanaton múlik, hogy életünket megváltoztató siker vagy korábbi életformánk még mélyebb bevésődése lesz-e az eredmény.

People Helping Each Other To Reach Top Of The Mounting

Pszichológusként, amikor támogatást nyújtok valaki életmód váltásában, a hozzám fordulótól mindig azt kérem, hogy idézzen fel egy célt, amit sikerült elérnie, azért hogy értsük meg, lássunk tisztán már a nulladik percben is, hogy milyen lelki működésre, milyen folyamatokra számíthatunk a közös munka során.

Gondolj most egy számodra fontos célodra, amit már elértél! Ez lehet egy egészen kicsi, apró dolog is, de persze komolyabb, sorsfordító sikerélmény is, a lényeg, hogy találd meg azt a pillanatot, amikor a cél iránti vágy megszületett benned! Idézd fel magadban ezt az élményt!

Megvan?

  • Akkor most idézd fel az első lépést, amit megtettél a célod elérésének irányába. Emlékszel még, milyen hangulat kísérte?
  • Gondolj most vissza magára a munkafolyamatra, és az érzésekre, amelyek kísérték! Milyen élményekkel járt együtt, ahogy haladtál a cél felé?
  • Végül keresd meg azt a pontot, amikor felvillant a siker lehetősége és éld át újra képzeletben a sikerélményt!
  • Korábbi sikereid tükrében mit gondolsz mi a TE reálisan elérhető célod?

Folytatás hamarosan 😉