Ahhoz, hogy sikeresek legyünk valamiben, tisztában kell lennünk azokkal az erőforrásainkkal, amelyek segítik céljaink elérését.

 

Amikor valaki elhatározza, hogy lefogy 10 (20, 30) kilót és aztán megőrzi az elért eredményt, nagyon nagy fába vágja a fejszéjét. Biztos, hogy lesz olyan pillanat, amikor az egész küzdelem reménytelennek tűnik. Biztos, hogy lesznek kísértések és szembe jönnek olyan emberek, olyan események, amik néha úgy tűnik majd, hogy lehetetlenné teszik a küzdelmet. Már a nulladik pillanatban, a reális cél kitűzése előtt érdemes ezért tisztában lennünk azokkal a dolgokkal, amik segíteni fognak minket akkor, amikor nehezebb napjaink lesznek.

Érdemes ehhez egy papírt elővenni és jegyzeteket készíteni. Válaszold meg ezeket a kérdéseket!

  • mik azok a dolgok az életemben, amelyek segítenek nekem, amikor nehéz helyzetben vagyok?
  • melyek azok a tulajdonságaim, amikre támaszkodva túljutok ezeken a kríziseken?
  • kik azok az emberek a környezetemben, akik ott vannak mellettem, amikor szükséges?
  • mivel járultam hozzá, hogy ezek az erőforrások az enyémek legyenek?

Ha tudatosítjuk az erőforrásainkat, akkor amellett, hogy pár pillanatig a hála érzéssel töltődünk meg, stratégiát is alkothatunk, hogyan fogjuk használni őket a biztosan utunkba kerülő nehéz helyzetek során.

Pszichológusként a pszichológiai tanácsadás során gyakran találkozom azzal, hogy az emberek sokkal könnyebben idézik fel saját fejlesztendő területeiket, problémás megküzdési módjaikat, mint az erőforrásaikat. Abba most ne menjünk bele, hogy ennek mi a pszichológiája, arra viszont minden érdeklődőt biztatnék, hogy fogjon bele, és gyűjtse össze azokat a dolgokat, amik erőforrások, amik az ő saját, személyes erősségei, kapaszkodói és támaszai.

Célérés2

A teljesség igénye nélkül egy felsorolás, amik között néhány biztos a te céljaid elérését segítő erőforrásod  is:

  • Jó időgazdálkodás
  • Ügyes kommunikáció
  • Kapcsolatok, barátságok
  • Magas szintű önérvényesítés
  • Egészséges önbizalom
  • Interperszonális érzékenység
  • Teherbírás
  • Kudarctűrés
  • Monotónia tűrés
  • Siker orientáltság
  • Optimizmus
  • Minőség orientáció
  • Teljesítmény orientáció
  • Rugalmasság
  • Kreativitás
  • Váratlan helyzetek kezelése
  • Stratégiai gondolkodás
  • Empátia

Ha már a célkitűzéskor tisztán látunk az erőforrásainkat illetőleg, biztos, hogy bátrabban tesszük meg az első lépést, és az egész helyzetben magabiztosabban leszünk jelen. Kevésbé fog minket elkeseríteni, ha lassabban haladunk, és bátrabban nézünk szembe majd az akadályokkal is. Gondold át, tervezd meg, hogy lesznek majd segítségedre az erőforrásaid a nehezebb pillanatokban! Egészen egyszerű dolgok ugyanúgy lehetnek ezek, mint összetettebb, mélyebb önismeretet igénylő stratégiák.

Szóval, mik a te erőforrásaid?

Folytatás hamarosan 😉

A cikk első részét itt olvashatod: http://tudatos-eletmod.hu/eletmodvaltas-es-pszichologia-celeres-muveszete-1/

Forrás: http://tudatos-eletmod.hu/eletmodvaltas-es-pszichologia-celeres-muveszete-2/

lelkifitness facebook oldal: https://www.facebook.com/lelkifitness/

Életmódváltás és pszichológia: A célelérés művészete 2.